Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Chip: Roosters
Practha BVBAChip: Roosters

...





Goessaert Filip & Bossuyt Tobias
2010
educatief
vaardigheid
1
5
vanaf 5 Ó 8j
16' tot 45'
N
oplopend
... 
BelgiŰ 
 
  
Recensie:
Korte omschrijving:

Dit educatief spel leert kinderen de basisbegrippen aan van roosters en co÷rdinaten m.b.v. zeven verschillende spelvormen in verschillende moeilijkheidsgraden.

Uitgebreid:

Chip (Constructief Handelen en Inzichtelijk Puzzelen) bestaat uit drie houten kisten met leer- en speelmateriaal voor praktische denkspellen voor kinderen in klas. Je kan deze combinatie kopen voor 5-10-15-20 leerlingen (van 219 EUR tot 369 EUR). Elke toren bevat drie verschillende thema's: constructies, patronen en roosters. Elke kist bevat een heel uitgebreide handleiding voor de leerkracht (met achtergrondinformatie, speluitleg, observatieformulier voor de leerling en oplossingen), opdrachtboekjes voor elke leerling, heel veel houten materiaal voor het spel en een aangepaste structuurmethode (zoeken, denken, sorteren en ordenen, vergelijken, luisteren en kijken, controleren - ondersteund door grote en kleine pictogrammen). Op www.practha.be kan je meer informatie vinden. ROOSTERS Met dit spelmateriaal leren kinderen werken met roosters en co÷rdinaten. De handleiding beschrijft zeven verschillende oefeningen waardoor kinderen het systeem van roosters en co÷rdinaten leren begrijpen. .: Namaken Leg de juiste schijfjes op dezelfde plaats als op de tekening. De speelborden tonen de getallen 1-6 op de verticale as en de letters A-F op de horizontale as. .: Decoderen Het opgaveboekje geeft een code die het kind moet omzetten in een roosterstructuur. "Wit D3" betekent dat er een blanco schijf op roostervak D-3 moet geplaatst worden. .: Coderen Net omgekeerd: nu worden de blanco en zwarte schijven getoond op een raster en moet het kind de juiste code opschrijven. Elke schijf op het rooster heeft zijn eigen adres. .: Verplaatsen Elke opgave begint met een startpositie met een aantal schijven op het rooster. Nu moet het volgende rooster bekomen worden door ÚÚn schijf te verplaatsen. Zo ontstaan nieuwe structuren. .: Roteren Drie schijven liggen op het rooster. Probeer nu te achterhalen waar die schijven zouden liggen als je het rooster een kwart zou draaien. .: Overloper Dit is een solitair spel waarbij 6 zwarte schijven met 6 witte schijven moeten verwisselen van zijde. Schijven kunnen alleen schuin vooruit en moeten afwisselend verschoven worden. .: Eenvoudig dammen Zelfde startopstellling als bij "Overloper" en de basisregels van dammen gebruiken. Een spel voor twee personen. Commentaar: Deze kist leert nauwgezet omgaan met roosters en co÷rdinaten. De oefeningen bevatten verschillende moeilijkheidsgraden. De instructies en/of opdrachten worden aan de hand van heel duidelijke figuren voorgesteld. Het spelmateriaal is op maat van kinderhanden ontworpen, stevig en duurzaam. De handleiding verwijst naar doelstellingen voor wero, leren leren, lichamelijke opvoeding, wiskunde en sociale vaardigheden en bevat heel wat tips en suggesties om de klas aan het werk te krijgen. De auteur heeft zijn inspiratie gehaald uit het werken met kinderen met leermoeilijkheden in het buitengewoon lager onderwijs. Je voelt aan dat de tientallen opdrachten weldoordacht zijn en telkens een andere vaardigheid of moeilijkheid trainen. Deze doos is onderdeel van een pakket van drie dozen. Niet goedkoop, maar wel keurig afgewerkt.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15