Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Spokentrap
Drei Magier SpieleSpokentrap





Vertaling beschikbaar.

Schanen Michelle
2005
geheugen
renspel
gezellige sfeer
2
4
vanaf 5 à 8j
15'
N-F-D
eenvoudig
35,00 EUR 
België (algemeen) 
 
Onderscheiding in 2004, Duitsland & Frankrijk & Japan, Kinderspiel des Jahres, As d'Or de Cannes, Spiel Gut   
  
Recensie:
Korte omschrijving:

Elke speler probeert als eerste de spokentrap te beklimmen. Onderweg veranderen de gekleurde pionnen echter in identieke witte spoken waarna ze onderling voortdurend van plaats worden gewisseld.

Uitgebreid:

Dit spel is niet zomaar het zoveelste spokenspel in de rij, neen, het heeft duidelijk iets bijzonders! In de eerste plaats is de sfeerschepping bijzonder leuk. Vier spelende kinderen kruipen de lange trap op naar boven. Ze lopen zo in de richting van het oude spook. Dat spook willen ze plagen door luid "boeh" te roepen. Alleen wie als eerste bovenaan komt mag dit trouwens doen. Dat oude spook is echter niet van gisteren en zal de steeds dichterbij sluipende kinderen ook eens flink plagen. Hoe doet hij dat? Heel simpel: zodra een speler bij zijn beurt het spookfiguurtje dobbelt, verandert één van de speelfiguren - de speler aan beurt mag kiezen dewelke - zelf in een spook. Het spelmateriaal is hiervoor trouwens subliem gecreëerd want bovenaan elke pion zit een klein magneetje dat klikt met de magneet in de spookmantel. Wordt dit spook later opnieuw verplaatst, dan wordt automatisch het geheel (pion + spookmantel) opgetild.

Wie dus aan de beurt komt, dobbelt en verplaatst zijn (nog zichtbare) pion of één van de aanwezige spoken. Zodra alle pionnen omgetoverd zijn, wordt het spel extra spannend. Alleen wie goed bij de pinken is en blijft onthouden waar (vooral) de eigen pion verborgen zit, heeft kans op de overwinning. Bereikt een spook de bovenste trede, dan wordt gekeken wie de winnaar is. De frustratie bij de laatste speler zal groot zijn als blijkt dat hij met de verkeerde pion op stap was...

In de spelvariant gaat men nog een (grote) stap verder. De geheugenfactor wordt daarin ten top gedreven. Voor elke speler ligt een klein gekleurd schijfje als geheugensteuntje. Op deze manier kan iedereen gemakkelijker bijhouden wie met welke kleur speelt. Wordt nu echter een spook gedobbeld terwijl alle pionnen reeds onzichtbaar zijn, moet een speler niet meer automatisch twee spoken van plaats te wisselen maar mag hij in plaats daarvan ook opteren om twee gekleurde schijfjes te verwisselen. Op deze manier is het absoluut niet meer voldoende om alleen maar het eigen (vermeende) spook te blijven volgen...

Dit spel staat terecht op de Auswahlliste Kinderspiel des Jahres 2004 en zal dat niet alleen te danken hebben aan het schitterende materiaal maar ook aan de originele spelregels. Het lijkt een simpel en alledaags renspelletje waarin wat moet onthouden worden maar dat is het in geen geval. Geloof je dit niet? Probeer dit spel dan zeker eerst grondig uit!

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15