Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

L'Arche de Noé
TacticL





Vertaling beschikbaar.

Bar David & Lund Bruce
2004
combinatie
geheugen
renspel
2
4
kleuters
16' tot 45'
F
heel simpel
30,00 EUR 
België (algemeen) 
 
  
Recensie:
Het vullen van de Ark van Noach is blijkbaar een thema dat met de regelmaat van de klok spelauteurs inspireert. Ook Tactic heeft er nu zo eentje. Of dit echter een hebbedingetje is, durven we luidop betwijfelen.

De nogal grote vierkante doos bevat niet zo veel materiaal. De enige attributen zijn een klein speelbord, 6 vierkante dierkaarten, 24 houten diertjes (6 per speler) en een driedimensionale boot. Vooral deze laatste trekt meteen de aandacht. Dit is ook nodig want zonder twee AA-batterijen werkt het ding niet. Hopelijk heb je steeds een voorraad van deze kleinoden in huis...

Doel van het spel is als eerste proberen al je dieren aan boord van de Ark te brengen. Dit lijkt niet moeilijk want de af te leggen weg is slechts 4 velden lang. Toch loopt dit niet van een leien dakje want een heus geheugenmechanisme geeft aan wat je moet doen. De speler aan beurt drukt op de grote rode knop bovenaan de Ark en luistert aandachtig naar het dierengeluid. Het volstaat niet om dit te kunnen herkennen en benoemen, neen, het betreffende dier moet ook gevonden worden in de verdekt liggende rij van zes kaarten. Draait de actieve speler het juiste kaartje om, dan mag hij zijn eigen exemplaar van deze diersoort één vak vooruitschuiven. Daarmee eindigt ook meteen zijn speelbeurt. Wordt echter het foute kaartje omgedraaid, dan mag zijn linkerbuur een ander kaartje omdraaien. Het zoeken schuift op deze manier op totdat alle spelers dit één keer konden doen. Natuurlijk kan het zoeken ook vroeger stoppen, dit is zo nadat het juiste dier werd gevonden. Leuk is dat een druk op de groene knop het laatst gehoorde dierengeluid herhaalt. Hierdoor krijgen de jongere (en oudere ?) spelers een extra geheugensteuntje.

Daar er slechts zes verschillende dieren in het spel voorkomen, zullen de meeste spelers vrij gemakkelijk kunnen onthouden waar welk dier verborgen zit. Om de spanning wat op te drijven wordt dan ook gesuggereerd om de dierkaarten ‘regelmatig’ door elkaar te husselen. (Bij de allerkleinsten daarentegen mogen de kaarten zelfs open blijven liggen waardoor wel alle geheugenwerk verdwijnt.)

Om het spel niet nodeloos (?) te rekken mag elke speler een tweede keer op de rode knop drukken als blijkt dat het (eigen) dier dat eerst te horen was reeds aan boort was gebracht.

L’Arche de Noé is niets meer of minder dan een eenvoudige geluiden memory met 6 verschillende dieren. Het ingebouwde computertje bepaalt ad random welk dier gezocht moet worden. Veel eigen inbreng hebben de spelers niet. Hierdoor is dit in geen geval een spel dat we als familiespel durven aanraden. Bovendien zijn de te horen dierengeluiden niet erg scherp. Een kleine oefening voor het begin van het spel is wel nodig om verwarring te vermijden.

Er bestaan betere spellen die deze thematiek verwerken.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15