Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Sesame
RavensburgerSesame







Baars Gunter
2002
combinatie
kans
verzamelen
2
4
vanaf 9 à 12j
16' tot 45'
N-F
eenvoudig
23,00 EUR 
Duitsland 
 
  
Recensie:
Sesam open je! Voor de spelers ligt een schatkist waarvan het deksel negen draaisloten bevat. Elke speler probeert de juiste combinatie te draaien om de kist te kunnen openen. Als dit lukt, mag een schat genomen worden. Maar pas op: er komen ook slangen voor waardoor de schatten verloren gaan! Elke sleutel toont bij aanvang van een speelronde één van de zes mogelijke symbolen. Een opdrachtkaart (flessengeest) wordt getrokken en open zichtbaar voor elke speler op tafel geplaatst. Op deze kaart staat aangeduid welk symbool achter elk van de negen sleutelgaten moet zitten, om de schatkist te kunnen openen. Wie aan de beurt komt, mag één slot 1 tot 3 symbolen naar links of rechts draaien om de gezochte afbeelding te ontdekken. Als de speler hierin slaagt, mag hij het nog eens proberen bij een ander slot. Hij mag ook passen, wat tactisch interessant kan zijn. Zodra alle sloten in de juiste positie gedraaid zijn, mag de speler de schatkist openen. De speler mag nu kaartjes nemen, zoveel hij wil. Maar opgepast: tussen de kaartjes zitten slangen. Wie dus teveel wil nemen, verhoogt de kans om een slang te ontdekken. Wie de slang vindt, moet alle in deze ronde gevonden schatkaartjes afgeven. Hoe hebberig ben je dus? Ben je tevreden met één schatkaartje of wil je er echt meer uit de schatkist halen? Na het plunderen begint een nieuwe ronde. Als alle opdrachtkaarten gebruikt zijn of alle zeven slangen ontdekt, eindigt het spel. Wie nu de meeste schatkaarten kon verzamelen, wint het spel. Sesame zal de geoefende veelspeler zeker niet bekoren. Wie wat tactiek en beïnvloeding verwacht van een goed gezelschapsspel moet wat anders op tafel leggen. Maar in gezinnen met jongere kinderen kan ik me best voorstellen dat het blufelement waarbij je uitgedaagd wordt door je medespelers om toch nog een extra kaartje uit de schatkist te nemen, een zekere aantrekkingskracht heeft. Ravensburger heeft erg zijn best gedaan om het spelmateriaal uiterst verzorgd en degelijk voor te stellen. De symbolen onder de sleutels en op de opdrachtkaarten ademen de sfeer van Ali Baba en co uit. De sloten draaien goed, alle spelmateriaal wordt in de doos opgebouwd en de spelregels zijn goed geschreven. Dit is een goed gezinsspel in de kwaliteit die we van Ravensburger mogen verwachten.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15