Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Rettet Den Märchenschatz
Pegasus Spiele GmbHRettet Den Märchenschatz







Haferkamp Kai
2016
coöperatief
combinatie
gezellige sfeer
2
4
vanaf 5 à 8j
16' tot 45'
D-E
heel simpel
25,00 EUR 
... 
 
  
Recensie:
Korte omschrijving:

Leuk coöperatief spel, met als uitgewerkt thema de klassieke sprookjes.

Uitgebreid:

Dit keer trachten we de traditionele sprookjes te redden. Een kwaadaardige koning haat de traditionele sprookjes zo erg dat hij alle bladzijden van het sprookjesboek in tweeën heeft gescheurd. Het is aan de spelers om dit boek samen terug te herstellen en de sprookjes te redden. Maar pas op, je moet dit doen vooraleer de koning terug is van zijn dagelijkse wandeling rond de tuin.



Mooi thema om van de klassieke sprookjes te vertrekken. Degelijk spelbord (combinatie tegels en doos). Het is ook een leuk spelidee om met de tegels te mogen schuiven om samen op zoek te gaan naar de juiste plaatjes. Met een touwtje kan je het echte sprookjesboek terug samen stellen.



Klaarleggen materiaal:

De doos wordt klaargelegd. Het pad wordt rondom geplaatst; de deur moet overeenkomen met het vakje met de kroon erop (waar de koning start). Alle sprookjestegels worden open op het spelbord gelegd. De lege tegel wordt aan de appelboom gelegd en de pionnen erop geplaatst. Leg alle weidetegels met hun grijze kant bovenop de tegels. Drie sprookjestegels, van verschillende sprookjes, blijven uiteindelijk zichtbaar. De pagina's van de oorspronkelijke sprookjes worden open naast het spelbord gelegd, zodat iedereen ze duidelijk kan zien.



Spelregels:

Als je aan de beurt bent, moet je, één of twee keer, met de weidetegels schuiven. Je schuift de tegel tot je tegen de rand van het bord botst of tot je 2 tegels van hetzelfde sprookje vindt. Je mag zowel groene of grijze weidetegels verschuiven. Indien er pionnen op de tegel staan, schuiven deze gewoon mee. Indien je tijdens je eerste verschuiving geen passende plaatjes vindt, mag je nog een tweede keer schuiven. Indien je er in slaagt om de 2 tegels van een sprookje te vinden, neem je de overeenkomstige pagina, draai je de tegels om (grijze kant zichtbaar) en draai je één weidetegel van de grijze naar de groene kant. Tenslotte verplaats je je pion (indien mogelijk) naar een aangrenzend groen weideveld. Je probeert je zo snel mogelijk naar de poort van de tuin te bewegen.



Indien je tijdens je beurt geen 2 tegels van een sprookje weet te vinden, mag je toch je speelfiguur één stap proberen te verzetten volgens de bovenstaande regels. Ook de koning verplaatst zich één stapje kloksgewijs rond het bord. Deze regel gaat pas in vanaf het moment dat je een eerste pagina gevonden hebt).



Het spel kan op twee manieren eindigen :

- zo gauw de spelers samen de 12 pagina's weten te verzamelen, worden alle resterende weidetegels naar de groene kant gedraaid. De spelers trachten nu zo snel mogelijk uit de tuin te geraken, tot aan de poort. Je mag tijdens je beurt vanaf nu twee keer verschuiven (liefst met pionnen op en richting poort) en één stap zetten zoals gewoonlijk. Daarna beweeg je de koning sowieso 1 stap. Indien je met alle figuren uit de tuin geraakt vooraleer de koning rondom het pad is geraakt, winnen de spelers.

- de koning bereikt de poort vooraleer de spelers alle pagina's gevonden hebben of vooraleer ze allen zijn buitengeraakt. In dit geval verliezen de spelers het spel.



Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15