Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Voel de vorm
Jumbo (Hausemann en Hötte)Voel de vorm







Hertzano M.
2001
combinatie
vaardigheid
educatief
1
4
kleuters
15'
N
heel simpel
13,00 EUR 
Nederland 
 
  
Recensie:
Jumbo brengt dit jaar een nieuwe reeks spellen uit onder het label ‘Tingo, plezier voor ouder & kind’. Dit zijn educatieve spellen waarbij het speelplezier belangrijk is. Elke spel legt de nadruk op vaardigheden die bij een bepaalde leeftijd horen. Doordat de spellen samen gespeeld worden, versterken ze de band tussen ouder en kind. Bij ‘Voel de vorm’ ligt de nadruk op de zintuiglijke waarneming, meer bepaald het zien en het voelen. Dit wordt geoefend met kaartjes waarvan de structuur van het oppervlak verschillend aanvoelt. De kinderen (vanaf 2 jaar) leren door te kijken en te voelen de verschillen tussen structuren te herkennen en onder woorden te brengen. Hierdoor raakt het zich meer bewust van zijn omgeving, scherpt het zijn zintuiglijk geheugen en worden zijn verbale vermogens versterkt. De doos bevat 2 keer 12 kaarten die de volgende structuurkenmerken hebben: glad, grof, stekelig, strepen, rondjes, kronkel, stippellijnen, driehoeken, ruitpatroon, golven, vierkanten en spiraal. De spelregels stellen zo’n 11 variaties voor om met dit materiaal te spelen. Bij de meest eenvoudige variatie moet het kind alleen maar kijken naar de verschillende patronen met de bedoeling ze te herkennen, beschrijven en de gelijke paren te vinden. Vervolgens mag het kind de kaartjes ook betasten met zijn vingers. Iets moeilijker wordt het als het kind zijn ogen moet sluiten en de kaartjes blind mag aanraken. Heb je boetseerklei dan kan je de kaartjes erin drukken en kijken naar het verschil tussen afdruk en kaartstructuur. Als je de kaartjes op een wateroppervlak laat drijven, gaan de patronen vervagen zodat het herkennen iets moeilijker wordt. Na al deze kennismakingsactiviteiten kan je dan enkele spelvormen introduceren. Nu gebruiken de spelers een soort standaard waarop de kaarten kunnen worden geplaatst. de spelers doen dit zo dat ze de structuurzijde van hun kaarten niet kunnen zien. Iemand geeft dan de opdracht om b.v. de ‘rondjes’ te zoeken. Alle spelers voelen nu gelijktijdig de rugzijde van hun kaarten in de hoop als eerste een patroon te voelen dat ‘rond’ lijkt. Je kan een soort lotto spelen, memory uitproberen (maar door te voelen i.p.v. te kijken), enzovoort. Het wordt duidelijk: dit spel heeft heel wat educatieve troeven. De volgende vaardigheden worden ontwikkeld: - visuele herkenning: kleuren of vormen herkennen en onthouden, - herkennen en koppelen: paren vormen van gelijke of vormen, - taalvaardigheid: vormen benoemen, - concentratievermogen: noodzakelijk om opdrachten goed uit te voeren, - tastzin: herkennen door te voelen, - ruimtelijk geheugen: onthouden welke kaarten hoe aanvoelen en waar ze liggen. Dit spel is ontwikkeld om thuis te gebruiken. Maar het is duidelijk dat dit in een schoolse situatie even goed tot zijn recht komt.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15