Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Op geheime missie
Haba (Fex)Op geheime missie





Vertaling beschikbaar.

Hüpper Christiane, Koser Miriam, Nikisch Markus & Zirm Johannes
2012
kaart
educatief
geheugen
2
5
vanaf 5 à 8j
15'
N-F-D-E-I
moeilijker
7,00 EUR 
Duitsland 
 
  
Recensie:
Korte omschrijving:

Probeer een geheime code te onthouden. Een goede concentratie is vereist. Opgepast voor de stoorzenders die het onthouden heel wat moeilijker kunnen maken.

Uitgebreid:

De code- en storingkaarten worden op aparte gedekte stapels in het midden van de tafel gelegd.

De startspeler (agent) neemt 12 code kaarten en kan deze gedurende de tijd van 1 zandloper inkijken. Alvorens de agent naar de codekaarten kijkt, neemt een andere speler een storingkaart (bvb blaffende hond, …). De andere spelers produceren nu, terwijl de agent de codekaarten van buiten leert, het storende geluid.

Wanneer de zandloper leeg is, geeft de agent de codekaarten aan zijn linker buur en probeert de 12 kaarten zo goed mogelijk te memoriseren. Zijn beurt is voorbij van zodra: hij alle tekens opsomde; hij niets meer weet of een verkeerd teken vernoemde.

Per goed geraden kaart krijg hij 1 punt. Nu is de volgende speler aan de beurt.

Het spel is ten einde wanneer iedere speler 3 maal aan de beurt was. De speler die na 3 ronden het meeste punten heeft, is de winnaar.

Naast deze basisregels worden er nog 2 varianten besproken:

• Code-voor-code variant: hierbij moet de agent de code ‘in de juiste volgorde’ kunnen opsommen.

• Fexvariant: Bij deze variant wordt er gebruik gemaakt van de Fex-kaarten. Deze kaarten worden als een 3e stapel gedekt neergelegd.

Het spel wordt net als het basisspel gespeeld. Net voordat de agent de codetekens opnoemt, wordt de bovenste Fexkaart omgedraaid. Deze bepaald wat de agent moet doen alvorens hij zijn code opnoemt (bvb. neurie eerst een melodietje alvorens je start) of op welke manier hij dit moet doen (bvb. zeg de code achterstevoren op).

Conclusie:

Op geheime missie maakt deel uit van FEX-gamma van Haba.

Bij dit spel, en zeker bij de Fexvariant, wordt er heel sterk beroep gedaan op het werkgeheugen van de spelers. Niet alleen moet je een code kunnen memoriseren, er wordt bij het instuderen ook voortdurend lawaai gemaakt en op de koop toe krijg je nog een opdracht vooraleer je de code mag opnoemen.

‘Op geheime missie’ is, net als de andere FEX-spellen, heel bruikbaar bij het trainen van de executieve functies; het werkgeheugen bij dit spel. Het FEX-gamma heeft echt wel een meerwaarde en alle spellen zij ook leuk om te spelen!!

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15