Vlaams Spellenarchief
             
   
Welkom bij de grootste Nederlandstalige database met recensies over bord- en gezelschapsspellen uit binnen- en buitenland.

Geistermühle (Geestenmolen)
Drei Magiër SpieleGeistermühle (Geestenmolen)







Daum Thomas & Leitner Violetta
2011
verzamelen
renspel
dobbelsteen
2
4
vanaf 5 à 8j
16' tot 45'
N-F-D-E-I
eenvoudig
15,70 EUR 
België (gespecialiseerd) 
 
  
Recensie:
Korte omschrijving:

Drie kinderen helpen de molenaar om zakken meel weg te dragen. Maar ze moeten erg goed uitkijken voor de spoken die hen aan het schrikken willen maken. Wie kan als eerste de meelzakken veilig wegbrengen?

Uitgebreid:

Dit is opnieuw een fantasierijk spel van Drei Magier. Het spelbord en het spelregelboekje zijn alweer prachtig geïllustreerd.

Het spel wordt in de doos gespeeld. Er wordt een draaischijf (molenwiel) op de doos gelegd. Op de schijf wordt het spelbord gelegd. In de gleuven op het spelbord worden meelzakken (fiches) gestoken. De pionnen worden op de hoekvelden van het spelbord gelegd.

In dit spel proberen 4 kinderen (4 pionnen) de meelzakken weg te brengen. Door te dobbelen, gaan ze vooruit. Er wordt telkens met 2 dobbelstenen gedobbeld.

Mogelijke worpen:

- 2 molenwielen: de draaischijf wordt 2 slagen gedraaid.

- getal + molenwiel: de pion wordt vooruit gezet en daarna wordt aan het wiel gedraaid

- 2 getallen: de speler kiest zelf hoeveel stappen (gelijk aan één dobbelsteen of som van beide dobbelstenen) hij vooruit gaat.



Komt een speler bij één van zijn meelzakken (in zelfde kleur) dan neemt hij deze op en probeert hem bij de volgende beurt tot bij een hoekveld te brengen.



Bij het draaien aan de schijf (molenwiel) kan het zijn dat een spook je aan het schrikken maakt (de pion vliegt dan omhoog). De meelzak wordt dan teruggeplaatst en de speler begint opnieuw bij zijn startveld.

Wie als eerste zijn 3 meelzakken kan verzamelen en thuisbrengen is de winnaar van het spel.

Legende:

(uitleg van de symbolen die onder de spelfoto kunnen verschijnen)


beoordeling als gezinsspel: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
educatieve beoordeling: van 1 tot 4 (van heel zwak tot uitstekend)
dit spel heeft een duidelijke educatieve meerwaarde
  spelregels beschikbaar in pdf-formaat
punten eerste indruk, na één keer het spel gespeeld te hebben
       
     
L10 Web Stats Reporter 3.15